Intervju med Fredrik Andersson. Fd elev på Brinellgymnasiet.



Vad heter du?
Jag heter Fredrik Andersson

Vilket program gick du?
Jag gick handel och administrationsprogrammet på brinellgymnasiet med inriktning administration

Läste du några individuella kurser?
Vad jag minns läste jag Historia A och Engelska B som individuella kurser. Men nu är det ju ett tag sedan så det var säkert flera.

Hur kunde en typisk dag på ditt program se ut?
Vi hade mycket praktisk utbildning där vi hade ett övningsföretag som vi skötte. Mycket rolig undervisningsform som jag tror försvann senare. Men under tiden vi hade det företaget så hade vi långa lektionstimmar med endast det på schemat. Även schemalagd svenska, engelska, matematik och så vidare. Men som sagt, mycket praktisk utbildning hur man arbetar i ett företag. Väldigt lärorikt.

Är programmet som du tänkt dig att det skulle vara? Motivera.
Jag hade en förhoppning om att jag skulle få jobb väldigt snabbt genom att läsa handel eftersom jag var väldigt trött på att plugga. Vi hade långa praktikperioder på olika företag runt om i Nässjö och genom dessa var det lätt att få jobb. Jag lyckades att få mina första jobb genom dessa praktikperioder och så var det för många av mina klasskamrater.

Varför valde du din linje?
Som jag berättade ovan, att kunna få jobb snabbt och komma ut i den riktiga världen och tjäna mina egna pengar. Dock var jag inte helt säker på att det var det jag ville göra. Jag stod i valet och kvalet mellan handel, barn och fritid eller omvårdnad. Men det är svårt att veta vad man vill när man är 15 år och ska göra ett så pass stort val inför framtiden.

Vad gjorde du direkt efter studenten?
Jag jobbade i en mataffär i Nässjö.

Vad gör du idag?
Jag har flyttat från Nässjö och bor numera i Växjö där jag studerar till Gymnasielärare i historia och religion. Som jag skrev ovan var jag inte helt säker på att handel var min grej när jag började där och jag bytte fokus något år efter studenten och kände att lärare är det jag vill göra.

Vad är ditt mål i livet?
Mitt mål med livet är väl inte helt utstakat men jag vill bli en duktig pedagog och ha ett bra jobb någonstans i Sverige. Skaffa familj och villa och leva Svensson-liv är absolut något som jag vill göra längre fram i livet. Det är väl mina långsiktiga mål.

 

7 snabba:

Svart/vit

Skägg/mustash

Hemmakväll/utekväll

Gå i skolan/jobba - Både och, viktigt med utbildning

Dator/tv

Chips/popcorn

Cola/fanta -  inget av det, ramlösa ;)


Intervju gjord av: Amanda Lindberg

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0